בניית קהילה

קהילה - למה צריך ואיך בונים קהילה?

למה בכלל צריך קהילה? מפני שהגוף הזה, קהילה אנושית חיה, הוא הפלטפורמה האיכותית ביותר להגשמה עצמית של כל אחד מהחברים ושל הקבוצה כולה כאחד.
לקידום ערכים, שאיפות ודרך חיים אין תחליף לקהילה מגובשת.

לכל קבוצה יש פוטנציאל להיות קהילה- הקו שמפריד בין קבוצה של אנשים לקהילה הוא רמת האכפתיות של כל אחד מהחברים בקבוצה כלפי הקבוצה כולה. בשביל זה צריך מנהלי קהילות שמתמחים בניהול קהילות.

אז איך בונים קהילה?

מנהלי הקהילות שלנו מייצרים אכפתיות אצל חברי הקהילה שאנחנו רוצים לבנות, אותה הם מבססים על (1) חברות עם שאר חברי הקהילה, כי אנשים נמצאים איפה שחברים שלהם נמצאים, (2)  הזדהות עם ערכי הקהילה (3) מיצוב אטרקטיבי לקהילה שמייצר חשק להשתייך אליה. זה יכול להיות מיתוג מעסיק, מיתוג הארגון או מיתוג של הקהילה עצמה כגוף נפרד.

בניית קהילה לוקחת זמן.. בתחילת הדרך, החברים הם חלק מהקבוצה אבל לא אכפת להם כל כך ממנה או מהחברים האחרים בה. בתהליך בניית הקהילה מנהלי הקהילות “מושכים” את החברים בקהילה להתערות בתוך הקהילה ולפתח אכפתיות וקרבה כלפי החברים והקבוצה כולה. בכל שלב אנחנו מציעים להם פעילות שיש בה שילוב של הצעה מפתה שתבטיח השתתפות, והיכרות עם שאר החברים או עם ערכי הקהילה באופן שיחבר בניהם. כאשר נעבור את סף  המסה הקריטית של הקשרים בין החברים לבין עצמם ובינם לבין הקבוצה כולה- שם נוצרת הקהילה. 

כפי שהמשתמשים הם שיוצרים את התוכן ברשתות החברתיות, כך המשתתפים הם שיוצרים את הקהילה שצומחת מתוך הקבוצה.

בשנים האחרונות זכינו ללוות ולהקים מספר ארגוני בוגרים וקהילות ייעוד, החל ממספר דו ספרתי של חברים ועד כמה מאות חברי קהילה. חלק מהקהילות היו קהילות ייעוד, חלק קהילות מקצועיות וחלקן חברתיות נטו. הנחת העבודה שעליה אנחנו מתבססים במתודת ניהול הקהילות שלנו היא שקהילה היא דבר צומח. לא ניתן “לבנות קהילה”, אפשר רק להכין מצע נוח לצמיחתה של קהילה “ולהשקות” אותה עד שהיא קמה ומתגבשת.

אנחנו מאמינים שרק קהילות “אופליין” הן קהילות ברות קיימא, טרם מצאנו תחליף למפגש פנים אל פנים. המטרה העיקרית שלנו היא לסייע למנהלי הקהילות לגבש קהילה אוטונומית ככל הניתן, שבה הקשרים האישיים בין החברים במסגרת הזהות הקהילתית מניעים את הקבוצה כולה ומשמרים נוכחות קבועה שלה בחיי היומיום של החברים. ברגע שהצלחנו בבניית הקהילה, העבודה של מנהלי הקהילות בניהול הקהילות, הופכת להיות פשוטה ומהנה.

 

” לעולם אל תטילו ספק ביכולתה של קבוצת אנשים קטנה, מחויבת ומלאת מחשבה, לשנות את העולם. למעשה, מאז ומתמיד, קבוצות כאלו הן היחידות שהצליחו בכך “

(מרגרט מיד) 

איך מתחילים? 

קודם כל מנהלי הקהילות שלנו מבינים מה היעוד של הקהילה שרוצים לבנות. מה הרזון דטר שלה? ובונים סביבו מעטפת של זהות מובחנת: מותג, שפה, אירועים, הטבות ופעילויות. 

לאחר אפיון מבוסס דטא של החברים הפוטנציאלים בקהילה, אנחנו ניגשים לתהליך בניית הקהילה: אנחנו יוצרים איתם קשר רציף ויעיל במגוון פלטפורמות כדי לחשוף ולשלב אותם שוב ושוב במפגשים איכותיים אחד עם השני לכדי קהילה מתפקדת. 

השילוב בין הפעילות “הרשמית” מול הארגון (הרצאות, פעולות, סיורים לדוג’) לבין הפעילות “לא רשמית” שמתקיימת במפגשים עצמם (הפסקות, מינגלינג, פעילויות כיפיות לדוג’) הוא שמייצר אט אט את הקשרים האישיים, אחד על אחד, שצומחים לכדי רשת קשרים – היא הקהילה. 

 

לא ניתן “לבנות קהילה”, אפשר רק להכין מצע נוח לצמיחתה של קהילה “ולהשקות” אותה עד שהיא קמה ומתגבשת.

 

יש לכם קהילה שאתם רוצים לגבש? רוצים לשמוע עוד, להתייעץ ולקבל טיפים?