אלימות מינית ואונס בתולדות האמנות וסיפור אישי.
אונס ואלימות מינית כלפי נשים (וגם גברים) היו מאז ומעולם החל מסיפורי התנ"ך והברית החדשה, מיתוסים ומיתולוגיות, הכנסייה הנוצרית, הרנסנס, תנועת ההשכלה, מעשיות האחים גרים, ועוד, עד לתנועת Metoo # העכשווית. האלימות המינית מוצאת ביטוי ויזואלי באמנות לאורך ההיסטוריה. ההרצאה והמצגת תעסוק בהתגלגלות הנושא בתולדות האמנות עד ימינו וסיפורי האישי.
הרצאה המלווה במצגת וסאונד
ההרצאה מציגה רב-שיח בין עבודותיהם של האמנים המוערכים אלי שמיר והצלם עדי נס, אליו מצטרף המבט האוצרותי הפרשני. שני האמנים מתייחסים ביצירתם למיתולוגיות שונות: המיתולוגיות היוונית והכנענית, סיפורי המקרא, הברית החדשה, ההיסטוריה היהודית והאתוס הציוני. המיתוסים השונים מרובדים במעין חפירה ארכיאולוגית-חזותית של מרחבי הארץ ושל מצבנו התרבותי, הלאומי והפוליטי, החברתי והכלכלי. יצירתם עוסקת בנושאים משותפים: זהות אישית מול זהות לאומית; גבולות וערכי האדם; שימור האתוס מול הכורח להיענות לצו הפנימי או לצו השעה.
היצירות נבחרו מתקופות שונות מארסנל עבודת האמנים לשם יצירת מצע משותף לקריאה פרשנית החושפת את הרבדים המיתיים, האמנותיים והספרותיים, האוניברסליים והמקומיים, וגילוי נקודות מפגש והצטלבויות מבטים ותפישות. ההרצאה תדון בקריאה פרשנית מעמיקה אודות עבודותיהם של האמנים, בהקשר ובשימת דגש למחוות והתכתבות בינם לבין יצירות אמנות ידועות.
האם ופירוק האידאה בתולדות האמנות. דימוי האם ופירוקו בהתייחסות למיתוסים, מוסכמות חברתיות, תרבותיות, פוליטיות, כלכליות ודתיות המעצבות ומשפיעות על היווצרות הדימוי משתנה. סיפורי האישי, חוויתי דיכאון לאחר לידה לאחר הלידה הראשונה והשנייה, ובשלישית באמצעים שיישמתי על עצמי כעכבר מעבדה, הצלחתי לחוות אמהות אחרת, שמחה, ללא דל""ל. ההרצאה מלווה במצגת, סאונד, הומור כאב.
"כשתינוק נולד, נולדת גם אמא. תמיד אומרים "מזל טוב", "תיהני", "את בטח מאוהבת". בין כל איחולי השמחה והברכה לא תמיד נשאר לאם הטריה מקום להביע רגשות אחרים ומורכבים, כגון בלבול ועצב על הזהות שאבדה, בושה גדולה, תחושת כישלון ואכזבה ועוד רגשות, כמו כעס, חרדה ושעמום, שיכולים לצוף אצל האם שלאחר לידה. חס וחלילה שלא תעזי לומר בקול שאת לא באמת מאושרת. הרי כל כך חיכית לו. אבל תכלס עכשיו את לא מרגישה כלום לחבילה הזו. בסתרי מחשבותייך יש רגעים בהם היית רוצה שהוא אפילו יעלם, שאת תיעלמי ושהחיים הקודמים ישובו אליך, כמו גם השינה והשלווה וכמו גם הגוף היפה שהיה לך" (מתוך הספר "הדובה הגדולה")".
גוטמן בספרו: "בין חולות וכחול שמיים", תוהה: "ואיה תמונותיו של מערבי?" "את התמונות והרישומים המרכיבים את עיזבונו של מערבי (1945-1896) מצאתי בבוידעם של בתו, בהירה טל ז"ל. אוצרות אמתיים יכולים להתגלות לא רק בעקבות סימונים על מפות עתיקות, לעיתים יד המקרה ויד השעה הן המכוונות. בביקורים בביתה של טל, הוצגו על קירות סלון ביתה הצנוע והמוקפד – דיוקנאות, רישומים בעפרון על נייר, חלקם בתוספת כתמי אקוורל – רישומים מעודנים מעשי ידי אמן…" מערבי, מחלוצי הזמר הארצישראלי. ההרצאה המלווה במצגת וסאונד, תציג את יצירותיו והשמעת לחניו בעיבודים שונים תוך הכרת עולמו כצייר וכמלחין, כחלוץ, כתלמיד, כאיש משפחה וכמורה – מראשוני המורים לאמנות ולזמרה. בהתייחסות להיבטים אמנותיים, חברתיים, היסטוריים, ומוסיקליים. בעקבות תערוכת גילוי וחשיפת עזבון מערבי, שהוצגה באוצרותי במוזיאון גוטמן
בשנים האחרונות תפקיד אוצר האמנות תפס תאוצה, יש שיאמרו כי עבודתו חשובה מעבודת האמן. האוצרים נתפסים כשומרי הסף של האמנות, עברו אל קדמת הבמה. מהי אוצרות? ומה הם תהלכי העבודה ויחסי אוצר-אמן? אודות התגלגלות המושג וסוגי האוצרים, החל מהאוצר השמרן המסורתי לאוצרות עכשוויות המכונה "האוצרות החדשה" (The New Curation). נתייחס לאג'נדות אוצרותיות שונות, דוגמת: "האוצר-היוצר" ,"האוצר האורגני" ועוד. וכן לתיאורטיקנים, מבקרי אמנות ואמנים מזירת האמנות הישראלית והעולם. ביניהם: הרולד זימן,ּ וולטר הופס, פול או'ניל, הנס אולריך אובריסט, דייב היקי, גדעון עפרת, גליה בר אור, רותי דירקטור ועוד. ההרצאה תתייחס לדמות האוצר ותעסוק בטיב היחסים שנתהדקו באמנות העכשווית, בין האמן לאוצר, לחלל ולצופה. ואודותיי כאוצרת עצמאית בזירה מזה 17 שנה. בהתייחסות ליצירות אמנות ודיון.